Sidor

onsdag 19 januari 2011

Uppladddning

Den senaste tiden har jag fattat väldigt många och, för mig, stora beslut. Detta är ett av dem.

Jag har bestämt mig för att det får vara nog.
Nog av missnöje, nog av deppiga tankar, nog av besvikelser, nog av känslan av otillräcklighet- det räcker!

Nu börjar resten av mitt liv, och det ska tamigtusan levas med fokus på väsentligheter och inte, som hittills, blandas upp med och ibland övertas av alla trista tankar kring min övervikt.
Jag vet, det handlar om att acceptera sig själv som den man är och tycka om den jag har blivit, och det gör jag, til stor del. Men jag tycker inte om att jag äter mycket mer än jag behöver, jag tycker inte om att jag utan att blinka kan klämma i mig en 200 grams chokladkaka under en eftermiddag på jobbet, för att sedan ta en maffig fika och smälla i mig en gräddig middag med efterrätt på kvällen. Sedan behöver jag ju lite mys framför tv:n..

NEJ!
Min vardag ska inte se ut på det viset. Jag har idag ungefär 15 kilos övervikt, och det är ett under att det inte är mer.
Sedan tonåren har jag pendlat i vikt. Jag har gått Nutrilett- kurer, Cambridge- diton, varit med i Viktväktarna så många gånger att jag tappat räkningen. Jag har ätit kålsoppa i veckor ( till omgivningens förfäran;)) och gått på allsköns skumma dieter för att nå mitt ideal, att bli smal. För mig har det i alla år funnits ett likhetstecken mellan lycka och snygg figur. Om jag bara blir smal blir hela livet rosa, ungefär.

Nu är jag 41 år, har två fina barn och en fantastisk man och har insett att min lycka inte ligger i att vara snygg.
Men det är en del av det, om denna snygghet innebär en bra hälsa, bra kondis, bra flås och en kropp som jag trivs i, som känns jag.

Jag vet också idag hur jag fungerar.
Dieter passar inte mig, jag ramlar tillbaka i gamla mönster ganska snabbt, precis som de gånger jag provat viktväkteri. För mig gäller det att förändra tankesätt, tankevanor och handlingssätt, och det är en renovering på alla plan.
Jag har hittat ett program som fått mig att tända på alla cylindrar, som får mig att känna YES! Det här är grejen. Det här kommer att funka, det här kommer att hjälpa mig att förändra mitt sätt att tänka kring mig själv, för jag är övertygad om att det är där nyckeln ligger. Det är ett program som arbetar lika mycket med mitt tänk, min person, som det mål jag vill uppnå. Det passar mig utmärkt.
Jag är inte överviktig för att jag inte vet hur man ska äta eller tänker fel kring mat, jag är överviktig för att jag tänker för mycket på mat och vad jag ska äta. Det ska jag inte behöva göra, det ska funka ändå så att jag kan fokusera på andra, mycket mer väsentliga ting i min tillvaro.

Den är bloggen ska vara min dagbok.
Här ska jag skriva kring mina tankar, resultat och funderingar.
Min resa har just börjat.

2 kommentarer:

  1. Xtravaganza har för mig varit så positivt! Den mentala träningen har verkligen hjälpt mig på flera områden... Vad är det för program du har hittat? :-)

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra att det har funkat så bra för dig!:) Programmet jag har hittat är just Xtravaganza, jag uttryckte mig kanske lite knasigt;) Jag är inskriven, soppor inhandlade och allt är riggat- kör på helfart from imorgon!:D

    SvaraRadera